19 d’octubre, 2012

Que entenem per curriculum?


Tenia la certesa que quan em fessin aquesta pregunta seria capaç de contestar-la sense dificultats, tenint en compte que estic estudiant pedagogia i estic a tercer de la carrera. Bé, he descobert que estava equivocada. Al llarg de la carrera t'ensenyen moltes coses, molts coneixements...en definitiva moltes coses que has de saber perquè algú ho ha estipulat així, però amb el pas del temps te n’adones que alguna cosa s’està fent malament, que el procés d’ensenyament aprenentatge està buit de significat.

El que vull transmetre amb tot això i fent referència al currículum és que a vegades no ens aturem a analitzar que estem duent a la pràctica, que estem ensenyant i per a què? I quin significat té aquest currículum aleshores? Posa limitacions o afavoreix al procés d’ensenyament-aprenentatge?

De fet, tots els de la classe sabíem i sabem que és el currículum, però el que jo em pregunto com és possible que ens preguntin què significa i s’instal·li un silenci sepulcral. A parer meu és perquè aquest ensenyament que en teoria es per competències* continua basant-se en uns continguts inflexibles marcats per un currículum. Entenent aquest currículum com un document escrit on figura tot allò que s’ha de fer, com i quan. Si ens aturem a analitzar la realitat això és el que tothom o la gran majoria associa amb el concepte de currículum educatiu i fixem-nos amb aquesta definició:

Pedagògicament el terme currículum, en el seu origen designava el curs dels estudis empresos per un alumne en una institució donada; en els països anglosaxons ha arribat a ser equivalent a els continguts de les matèries que s’han d’adquirir al llarg d’un cicle educatiu. Diccionari de les ciències de l’educació. Volum I (1983: 344)

Fa quasi 20 anys que es va escriure aquesta definició, la qual prové d’encara més temps enrere, i quantes coses han canviat del concepte “currículum” que entenem avui dia? Si l’analitzem en profunditat nosaltres li donem el mateix significat, dit amb paraules diferents i afegint petites innovacions, però amb el mateix significat. Entenem currículum com una guia establerta, tancada, marcada. Si més no, recordem com defineixen aquest terme en el Currículum d’Educació Primària confeccionat pel Departament d’educació de la Generalitat de Catalunya:

El currículum és el conjunt d’objectius, continguts, metodologies i criteris d’avaluació de les diferents àrees, conjuntament amb la contribució de l’àrea a l’adquisició de les competències bàsiques. (Any 2009)

Tot això és un peix que es menja la cua. A les universitats, i en el nostre cas, a la facultat de pedagogia s’ensenya sota un currículum establert. Un currículum que promou un procés d’ensenyament establert d’una manera determinada, en poques paraules s’ha d’aprendre això així i aixa, sense miraments. Després que succeeix? El que us acabo d’explicar que alumnes de tercer de pedagogia els hi preguntin que significa el currículum i tinguin 0 competències per saber-ho definir. Perquè?

La meva opinió es que en els processos d’ensenyament es promou molt poc la intervenció de l’alumne com agent educatiu (és un simple receptor), s’anul·la pràcticament els anàlisis crítics, les reflexions i això acaba conformant un alumnat desmotivat i sense recursos per moure’s en el món que l’espera. Bé, no entraré encara a discutir sobre com haurien o com són els processos d’0ensneyament aprenentatge, el que vull dir és que un origen d’aquest sistema educatiu és la concepció que tenim del currículum i l’ús que li donem.

Sense anar més enllà, cap de les que estàvem a la classe es plantejàvem una visió diferent del currículum, perquè fins aleshores relacionàvem currículum amb un document tancat, com una guia pel professorat, l’enteníem com un fi, com un recull d’objectius. No obstant, després de llegir l’article de Stenhouse, et dona una visió més oberta i flexible del currículum educatiu. A partir de l’article de Stenhouse i de l’article D’aproximació conceptual al currículum he anat construint noves interpretacions del currículum. En aquest últim article que he esmentat es presenten varies concepcions del currículum, no definicions, sinó com quatre visions diferents de com es pot entendre un currículum. Val a dir que, quan estàs acostumat a una cosa o a la idea d’un concepte, l’aprenentatge d’un significat diferent resulta estrany, confós i inclús incomprensible, però hem de tenir la ment oberta i saber realitzar una crítica a allò que estàs aprenent. És per això que al principi em va costar comprendre o millor dit, acceptar la idea de currículum com a pràctica i, això em va passar perquè ens han tancat tant la mentalitat (des de ben petits) en què les coses són així i no hi ha volta de fulla, que comprendre que això no és així és complexa. En definitiva, la idea d’entendre el currículum com la practica o com el recull d’experiències professionals em sembla molt interessant i alhora molt  productiu pels alumnes i docents.


Aquesta concepció del currículum com a pràctica em sembla una estratègia interessant com a innovació en els models d’ensenyament-aprenentatge. Ara ens toca a nosatres posar la intenció perquè això passi.



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
*Competència vol dir ésser capaç d'utilitzar els coneixements i les habilitats que una persona té en contextos i situacions quotidianes, en les quals es fa necessari coneixements vinculats a diferents sabers i per tant coneixements transversals. Ésser competent implica comprendre les situacions, reflexionar sobre allò que està passant i discernir sobre la millor acció a fer d'acord a la dimensió social de cada situació. Així doncs, el terme competència inclou tant els sabers, com les habilitats i les actituds. El terme competència va més enllà del saber i del saber fer perquè inclou també el saber ésser o estar. Es tracta d'aprendre a ser i actuar de manera autònoma, aprendre a pensar i comunicar, aprendre a descobrir i tenir iniciativa i aprendre a conviure i habitar en el món. (viquipedia)






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada