Al meu
parer un canvi és l’acció de modificar una cosa per fer-ne una altre. Però això
no significa que quan fem un canvi estiguem un innovant, ja que una innovació
és quelcom més complexa. És cert que una innovació implica un canvi, sinó canviem
no innovem. Innovar implica afegir, anar més enllà del canvi i oferir una
alternativa creativa i organitzada amb l’objectiu d’assolir un nivell més alt
del que teníem. De fet, un canvi és una acció curta, deixem una cosa o situació
per obtenir una altre; en canvi una innovació ha d’implicar una duració en el
temps, ha de ser productiva, alhora que ha de millorar la situació o quelcom
anterior. Així doncs, un canvi no és innovar, però innovar implica un canvi
però aquest ha d’estar acompanyar amb una actitud de prolongació en el temps.
I la
reforma? Quin paper juga en aquest equip? Com bé he dit, per mi els tres conceptes
estan units pel canvi, per tant, una reforma suposa un canvi però a gran
escala. M’explico. Quan parlem d’innovació, parlem de produir un canvi però
sense modificar l’estructura anterior, simplement la volem millorar amb una
proposta que la potenciï, que la millori aquesta estructura. En canvi, una
reforma suposa un canvi general d’aquesta estructura, és a dir, eliminem el que
tenim i creem de nou, és una modificació a gran escala.
Tot i que
abans he exposat que una innovació és realitza per millorar, no té perquè
implicar una millora. Tot els conceptes que he explicat, en un principi es fan
per millorar o amb el desig de fer-ho, però no sempre s’aconsegueix això. El que
vull dir és que associem moltes vegades amb canvi, innovació i reforma una conseqüència
condicionada que és la millora i, això, no és un fet implícit, la millora és un
judici valoratiu, no una conseqüència.
Aquí és
quan ens plantegem, millor dit, em plantejo, que alhora de innovar o canviar ha
d’existir una predisposició a millorar i això suposa d’una planificació, d’una
actitud proactiva al canvi o a la innovació.
A continuació
mostro aquesta idea que he anat exposant però d’una manera més gràfica, des d’un
pensament més sistèmic i per així poder entendre quin rol ocupa la innovació,
la planificació, les actituds, els temps... Per a mi, i pel grup amb el qual
vaig treballar aquesta idea, creiem que no podem entendre el canvi sense la
unió d’aquestes peces. Al nostre parer, partim de la peça principal del canvi
que és l’actitud envers aquest i, en el procés ens trobem amb la planificació,
el temps, la innovació, la possibilitat de fracàs; els quals son factors ha
tenir en compte per poder arribar a la peça fina, EL CANVI.
Si us fixeu
he deixat de banda el concepte de reforma...per què?
Com ja
sabeu, estic estudiant pedagogia, per tant intento conduir aquest conceptes cap
a l’àmbit educatiu per tal de veure les seves funcions i les seves aportacions
en aquest. Per mi, reformar, és a dir, canviar-ho tot, no és una bona estratègia
en el món educatiu ja que suposa eliminar tot allò construït fins aleshores. Podreu
pensar que canviar o innovar també deixa de banda allò construït, però jo no ho
crec així. Una innovació educativa implica que a partir del que tenim, que
podem fer per aportar i afavorir els processos d’ensenyament i aprenentatge,
quins recursos puc afegir sense obviar els que ja tinc, com milloro el que
tinc...
No obstant,
deixem de moment la innovació educativa, a la qual més endavant dedicarem una entrada del blog. La meva intenció era exposar que
entenem per canvi i innovació, i a partir d’aquí ja veurem com treballa l’educació
aquestes idees i com afecta les innovacions en els processos d'ensenyament i aprenentatge.
Si sempre fas el mateix i de la mateixa manera, el resultat
sempre serà el mateix.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada