24 de novembre, 2012

...Notes d’Educació...

Notes d’educació és un vídeo del programa de TV3: 30 minuts, en el qual s’explica el model educatiu finlandès i el compara amb el sistema educatiu català. Aquest vídeo el varen passar a classe i em sembla molt interessant compartint-lo en el blog, ja que ens aporta una nova visió de com podria ser un sistema educatiu diferent al que coneixem nosaltres.

Com molts sabem, Finlàndia és el país que obté el majors resultats acadèmics en les proves PISA, per tant és interessant veure el seu funcionament en matèria educativa. Mentre veia el vídeo anava anotant al meu costat tot allò que em semblava rellevant i, així després poder extreure’n les diferencies amb el nostre model català. De fet hi ha molts conceptes a esmentar i sovint em preguntava, per què nosaltres no prenem nota d’això?

Recullo un tema molt important per a mi que és la capacitat de lideratge dels directors. L’exemple que exposa el vídeo sobre els centres d’EEUU vers la importància d’aquest lideratge és impressionant, ja que per a ells és una figura essencial perquè el centre funcioni amb autonomia i amb un clima de treball proactiu a la qualitat educativa, i, inclús es realitzen cursos de lideratge per a mestres que desitgen ser directors. Però el més important, i comparant-ho amb Catalunya, és que aquest cursos no duren dues setmanes, són 14 mesos de formació i la demanda per accedir a aquests cursos és altíssima, a diferència de Catalunya, la qual no va omplir ni les places oferides al primer any de promoció d’aquests cursos. Jo recolzo aquesta importància de la presència d’un bon líder en els centres educatius, calen aquests cursos i calen persones amb el mateix entusiasme i motivació com els mostrats en el vídeo.

Un altre aspecte que m’ha cridat l’atenció en aquests centres d’EEUU és la implicació dels alumnes en la gestió de l’escola, ja que són ells mateixos els que escullen si el professor es vàlid o no per fer-los classes. Haig de reconèixer que em sembla una idea genial, però no m’imagino la situació, ni les argumentacions...potser, per la meva cultura educativa, no se’m passaria pel cap fer una proposta similar. Possiblement, hauria de conèixer millor com funciona aquest mètode, ja que en el vídeo en fa cinc cèntims i no acaba de justificar ben bé la proposta.

Una de les coses que més m’ha agradat i que crec molt important en un sistema educatiu és aquesta autonomia de centres. Sóc conscient que el model català també compta amb aquest tipus de projecte d’autonomia, però crec que n’hi ha pocs. Després de molts exemples que m’han mostrat ala carrera de pedagogia i veient aquest vídeo, cada vegada estic més a favor d’aquesta autonomia de centre ja que dóna llibertat d’ensenyament i podrien proliferar innovacions educatives que aportarien noves metodologies, estratègies, recursos...els quals afavoririen al sistema educatiu. És el fet de anar mes enllà del que el departament d’ensenyament exigeix, dissenyar el teu propi currículum des de 0, utilitzar o no els llibres de text estipulats, etc.

Un altre aspecte que s’hauria de tenir en compte és la formació dels docents. A Finlàndia, per exemple, necessiten tenir si o si la llicenciatura de mestra per poder exercir com a tal. Moltes vegades el que passa, per exemple a Catalunya, és que un llicenciat en història de l’art acaba treballant com a mestre sense haver-se format com a tal, i aquest tipus de incorporacions fan trontollar el sistema educatiu perquè, aquestes persones, no tenen les competències necessàries per exercir correctament de docent, repercutint negativament en l’ensenyament dels alumnes.

El que m’ha donat la impressió del cas finlandès és que cuiden molt bé el seu sistema educatiu, tant per part d’alumnes, pares, professors i directors. Els professors són escollits acuradament, els directors necessiten la capacitat de lideratge i motivació per a tot quasi, els nens són el centre de l’educació i s’ha de fer el possible perquè aquesta sigui de qualitat. Per un pedagog és com veure un caramel i alhora t’adones de les coses que s’han de treballar en el nostre sistema.

Estic d’acord amb el que deien experts catalans en educació, que el sistema finlandès no és extrapolable al nostre model d’escola. Però jo mentre analitzava el vídeo no pretenia copiar el model d’escola dels finlandesos, volia entendre perquè nosaltres no fem cas de les bases pedagògiques que ells utilitzen, les quals són per a tothom però que ells les han adaptat al seu model de societat i d’escola. Ser que no existeix la recepta perfecta per una bona educació, però si hi ha països que han pogut aplicar mètodes pedagògics que fan anys que s’investiguen i sabem que donen resultats positius, com és possible que no els hi fem cas?

A Finlàndia han trobat el seu model d’escola, aquí ens cal una reflexió honesta sobre el nostre.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada