09 de desembre, 2012

ABP: una alternativa d’ensenyament.


L’aprenentatge basat en problemes (ABP), és una estratègia que et permet portar un procés d’ensenyament-aprenentatge a través d’un problema proposat, on els alumnes han d’intentar resoldre’l fent servir els seus coneixements i compartint-los amb la resta de companys. Amb la resolució del cas obtenim aprenentatge propi i col·lectiu del grup i també es poden veure les necessitats d’aprenentatge de cada membre del grup.  L’Aprenentatge basat en problemes és un mètode de treball actiu, els alumnes estan compartint i adquirint coneixement de manera continuada.

Un aspecte molt interessant d’aquesta estratègia és que l’aprenentatge és només entre alumnes, el docent no hi participa de manera activa i directe. El docent és l’encarregat de buscar el problema i explicar-ho a la classe, i a partir d’aquest punt el coneixement l’aporta l’alumnat interactuant entre ells de manera cooperativa. Això no vol dir que el docent no tingui un rol important, sinó que és l’encarregat de detectar els coneixements previs dels seus alumnes alhora que les seves necessitats i, també, els recursos amb els quals compte per aplicar l’ABP.

El procés en l’aprenentatge basat en problemes és molt diferent de l’aprenentatge tradicional, ja que a l’ABP no es comença exposant els objectius de la tasca, sinó que es planteja el problema a resoldre. És a dir, no es diu el que han de fer ni el que han d’aconseguir, ni com, simplement dóna un problema i exposa unes preguntes. L’essència d’aquesta estratègia es troba en aquest punt, on és l’alumne el que ha de crear, buscar, investigar, compartir i reflexionar per trobar la resposta. 
Treballar a partir d’aquesta estratègia d’ensenyament-aprenentatge ens proporciona una sèrie d’avantatges:

  1. Una major motivació per part dels alumnes, ja que el mètode estimula a que s’involucrin més en l’aprenentatge.
  2. L’aprenentatge és més significatiu perquè es relaciona el que es fa i s’aprèn a l’escola  amb el que passa a la realitat.
  3. Major retenció de la informació.
  4. El fet d’haver-se d’enfrontar a un problema fa que l’alumne desenvolupi habilitats del pensament com són: el pensament crític i creatiu.
  5. La integració del coneixement: el coneixement de diferents disciplines s’integra per donar solució al problema sobre el quan s’està treballant. S’aprenen a aplicar els coneixements adquirits al llarg de la seva vida en problemes reals.

No obstant, l’ABP implica un canvi en el mètode d’ensenyament, i això comporta certes dificultats. S’ha de tenir en compte que es una transició difícil: s’ha de canviar la perspectiva d’aprenentatge i, tant alumnes com professors han d’assumir responsabilitats i realitzar accions que no són comuns en un ambient d’aprenentatge convencional; cal una modificació curricular i es requereix de més temps per part dels professors per preparar els problemes i atendre als alumnes en assessories i retroalimentació. 

Tot i això, segueix sent un bon mètode per a què els alumnes creïn i apliquin el seu propi coneixement, siguin creatius i treballin en equip.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada