08 de desembre, 2012

L'eficiència dels llibres de text


Quants de nosaltres hem estudiat a l’escola a partir dels llibres de text? El més probable és que la gran majoria s’identifiqui amb aquesta qüestió, ja que el llibre de text és el recurs més utilitzat i explotat en el nostre sistema educatiu.


Amb l’arribada de les noves tecnologies s’ha començat a qüestionar aquest rol intocable del llibre de text i, s’ha proposat substituir-los per llibres digitals o ordinadors. Bé aturem-nos a analitzar aquesta proposta. Com ja he esmentat la meva posició de les tecnologies i l’educació en anteriors entrades del blog, només recordaré que canviar un recurs per un altre sense canviar metodologia és fer el mateix. Buscant opinions al respecte vaig trobar un blog nomenat: Educación y TIC* el qual aporta diferents opinions/reflexions respecte com es treballava aquesta tecnologia a l’escola. Un professor, en referencia als llibres digitals o a la digitalització dels continguts, diu el següent:

No tiene sentido, no veo ningún avance, ningún cambio, ninguna innovación en la propuesta de estos supuestos libros digitales, no favorecen un avance metodológico a una forma de enseñar y de aprender más participativa y colaborativa , ni un nuevo tratamiento de los contenidos, ni un enfoque diferente a la evaluación, por lo tanto creo que nos ofrecen más de lo mismo, contemplando a los alumnos como consumidores de contenidos y no como productores de los mismos repitiendo unos esquemas caducos y anacrónicos para los tiempos que corren y que correrán.”

De fet, no canviem res. Això no significa que hem de seguir utilitzant els típics llibres de text, això significa que hem de readaptar els recursos a les noves necessitats dels alumnes i la societat i això, no significa canviar llibres per ordinadors. S’haurien de redissenyar els llibres, estudiar la utilitat dels continguts que mostra, analitzar la pràctica que suscita, etc. S’ha d’analitzar la qualitat dels llibres de text, ja que aquest com sempre han estat els autors principals del coneixement a les escoles i “sempre” ha funcionat ningú es planteja qüestionar-los. El llibre de text porta molts anys a l’escola, des de que es va inventar la impremta, i gràcies a aquest invent revolucionari (com podrien ser avui les noves tecnologies de la informació i la comunicació) l’escola va adaptar-se i el va implantar a l’aula com a mètode d’ensenyament. Aleshores, quin és el problema per reinventar, ara, la metodologia d’ensenyament en una època tan plural i sobrecarregada d’informació com la que tenim?

No obstant, hi ha organitzacions i moviments que promouen aquestes bones pràctiques i aquesta readaptació i innovació de l’escola. Investigant per la xarxa, vaig descobrir un altre web: buenas prácticas 2.0.** i recull un conjunt d’experiències sobre aquest gran pas d’adaptació de l’escola a la demanda de la “nova” societat. És un blog molt interessant que recomano a tots perquè és molt motivador, t’expliquen pràctiques que realitzen i que funcionen, a l’hora que promouen aquesta idea d’innovar a l’escola, de fer l’escola 2.0.
En definitiva, el llibre de text tradicional sempre serà un recurs en educació però ara mateix ja no és l’eina que era, ja no dona els mateixos resultats, ni es la meitat de productiu que era en el segle XX.
Utilitzem el llibre de text, però utilitzem altres recursos, tenim eines, ara només cal utilitzar-les i utilitzar-les bé, eficientment.

Nota:
Moltes vegades la desaparició dels llibres de text de les escoles està molt lligat a la pèrdua econòmica que suposaria per les editorials, les quals durant aquests anys s’han aprofitat d’aquest recurs tan valorat per l’escola. És per això que a vegades sembla més un negoci que no pas la importància d’analitzar la qualitat que proporcionen als aprenentatges dels nens i nenes de l’escola. Us deixo un link que dóna molt per pensar....

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada