![]() |
El cono del aprendizaje de Edgar Dale |
Edgar Dale va representar en una piràmide els diferents mètodes d’aprenentatge
i els col·loca per odre: a la base hi ha els mètodes que propicien
aprenentatges més significatius i a l’extrem final els que menys.
Com podem comprovar i alhora justifico el que argumentava
a l’anterior entrada del bloc, que les experiències, la pràctica són els
mètodes que propicien un major aprenentatge. Seguidament veiem que les
demostracions, és a dir, veure i comprovar el que ens han explicat teòricament
ajuda a comprendre millor allò que ens estan ensenyant.
M’agradaria, jo ja ho vaig fer a classe, que tots penséssiu,
de les següents opcions, amb quina apreneu millor? Llegint, sentint, dient i
fent, sentint i veien o veien. Cadascú tindrà una visió diferent, però per
exemple a classe va sortir una gran majoria de dient i fent. Fet que torna a
justificar que aprenent fent és el
millor mètode d’ensenyament i aprenentatge.
Clarión va representar també un gràfic molt similar al “cono” de Dale, però en aquest cas li va afegir xifres. Tot i que molts pedagogs diuen que és arriscat posar xifres en aquests temes (per això anomenen aquest gràfic com: el falso cono de Dale), té un objectiu molt similar a Dale, mostrar que els aprenentatges pràctics són molt més significatius. Clarión representa, de la següent manera, la tendència que tenim a recordar segons la manera en què ho hem aprés:
![]() |
El falso cono de Dale |
Com podem tornar a comprovar el que exposava en l’entrada
anterior del bloc i observant la gràfica anterior, els alumnes recordem el 90% del que fem
i diem amb comparació al 50% que recordem del que escoltem i veiem. Per tant,
el mètode tradicional d’ensenyament i que encara és molt present a les aules
propicia a que els alumnes recordin la meitat del que se'ls ensenya.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada