L’avaluació és una eina molt útil per recaptar informació i emetre judicis,
alhora que ens permet prendre decisions. En qualsevol projecte, l’avaluació
juga un paper important alhora d’analitzar-lo, tant per a detectar mancances
com per observar els aspectes positius. És per això que cal especificar a
priori què avaluarem i com ho farem.
Quan parlem de projectes hi ha diferents
tipus d’avaluació, i al meu parer, les més important són: l’avaluació de
necessitats, l’avaluació de satisfacció, l’avaluació dels resultats, l’avaluació
dels recursos i l’avaluació d’impacte.
L’avaluació de necessitats té l’objectiu de detectar les necessitats del mercat al
qual anirà destinat un projecte. Segons com sigui aquest, és important
realitzar l’avaluació al principi i poder plantejar els objectius en funció d’aquestes.
L’avaluació de
satisfacció té l’objectiu de recollir
les valoracions/opinions dels agents implicats en el projecte, fet que permetrà
posteriors modificacions o no.
L’avaluació de resultats
consisteix en obtenir informació vers si s’han complert o no els objectius
proposats del projecte. Si l’avaluació de resultats és positiva significarà que
el projecte ha estat eficaç, ja que
s’han assolit els objectius previstos; en canvi si els resultats són negatius,
caldrà una revisió d’aquests o una possible reformulació d’objectius.
L’avaluació de recursos és essencialment per valorar l’eficiència
dels recursos emprats en el projecte i alhora valorar també el pressupost econòmic,
és a dir, si s’ha complert o no.
Finalment,
l’avaluació d’impacte és aquella que
mesura els efectes d’un projecte transcorregut un cert temps. Per a aquest tipus
d’avaluació és necessari que hagi passat
un temps prudencial per tal de poder observar si aquests resultats han tingut
un impacte a la població o context.
Un dels
elements que hem de tenir presents quan avaluem són els indicadors, ja que
aquests seran els elements que ens ajudaran a controlar els aspectes a avaluar,
com és la satisfacció, l’eficàcia dels resultats... Els indicadors ens permeten
recollir amb facilitat allò que volem avaluar, són precisos i fidels en el
temps. Aquests elements permeten veure l’eficàcia, l’eficiència i l’efectivitat
del projecte avaluat.
Una eina
que ajuda molt en l’avaluació de processos d’ensenyament-aprenentatge, tant a
alumnes com a professors, és la rúbrica d’avaluació. Al llarg de la carrera
pocs professors ens l’han facilitat i es una eina que ajuda a l’alumne a comprovar
en quin nivell es troba i si necessita millorar o no en el seu procés. D’altre
banda, al professor també l’ajuda a establir uns marges de valoració segons on
es trobi l’alumne i no dona peu a malentesos alhora de qualificar-los.
L’avaluació
és el procés més important en els processos d’ensenyament i aprenentatge perquè
ens mostrarà si aquests són positius i tenen un impacte en els alumnes.
"Diguem com avalues i et diré com
ensenyes"
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada