14 de desembre, 2012

L'avaluació


L’avaluació és una eina molt útil per recaptar informació i emetre judicis, alhora que ens permet prendre decisions. En qualsevol projecte, l’avaluació juga un paper important alhora d’analitzar-lo, tant per a detectar mancances com per observar els aspectes positius. És per això que cal especificar a priori què avaluarem i com ho farem. 

Quan parlem de projectes hi ha diferents tipus d’avaluació, i al meu parer, les més important són: l’avaluació de necessitats, l’avaluació de satisfacció, l’avaluació dels resultats, l’avaluació dels recursos i l’avaluació d’impacte.

L’avaluació de necessitats té l’objectiu de detectar les necessitats del mercat al qual anirà destinat un projecte. Segons com sigui aquest, és important realitzar l’avaluació al principi i poder plantejar els objectius en funció d’aquestes.

L’avaluació de satisfacció té l’objectiu de recollir les valoracions/opinions dels agents implicats en el projecte, fet que permetrà posteriors modificacions o no.

L’avaluació de resultats consisteix en obtenir informació vers si s’han complert o no els objectius proposats del projecte. Si l’avaluació de resultats és positiva significarà que el projecte ha estat eficaç,  ja que s’han assolit els objectius previstos; en canvi si els resultats són negatius, caldrà una revisió d’aquests o una possible reformulació d’objectius.

L’avaluació de recursos és essencialment  per valorar l’eficiència dels recursos emprats en el projecte i alhora valorar també el pressupost econòmic, és a dir, si s’ha complert o no.

Finalment, l’avaluació d’impacte és aquella que mesura els efectes d’un projecte transcorregut un cert temps. Per a aquest tipus d’avaluació és  necessari que hagi passat un temps prudencial per tal de poder observar si aquests resultats han tingut un impacte a la població o context.

Un dels elements que hem de tenir presents quan avaluem són els indicadors, ja que aquests seran els elements que ens ajudaran a controlar els aspectes a avaluar, com és la satisfacció, l’eficàcia dels resultats... Els indicadors ens permeten recollir amb facilitat allò que volem avaluar, són precisos i fidels en el temps. Aquests elements permeten veure l’eficàcia, l’eficiència i l’efectivitat del projecte avaluat.

Una eina que ajuda molt en l’avaluació de processos d’ensenyament-aprenentatge, tant a alumnes com a professors, és la rúbrica d’avaluació. Al llarg de la carrera pocs professors ens l’han facilitat i es una eina que ajuda a l’alumne a comprovar en quin nivell es troba i si necessita millorar o no en el seu procés. D’altre banda, al professor també l’ajuda a establir uns marges de valoració segons on es trobi l’alumne i no dona peu a malentesos alhora de qualificar-los.

L’avaluació és el procés més important en els processos d’ensenyament i aprenentatge perquè ens mostrarà si aquests són positius i tenen un impacte en els alumnes.

"Diguem com avalues i et diré com ensenyes"

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada